понеделник, 24 декември 2007 г.

САЩ,СВЕТА ,БЪЛГАРИЯ и ОБРАЗОВАНИЕТО

САЩ,СВЕТА ,БЪЛГАРИЯ:Във вътрешен план американския президент Бил Клинтън ще остане като успешен държавник,защото американската икономика върви добре,но в Международен план това надали ще е така.Най-вече поради нерешителността и мекушавостта му спрямо различни режими/Китай,Югославия,Ирак/.Последния случай е нежеланието му да изпрати войски за защита на населението на Източен Тимор от кланетата на индонезийските военни и паравоенни части.Положението в Източен Тимор е същото като в Косово .Едно управление върши издевателства над едно малцинство.Неразбираем за западното обществено мнение е двойния стандарт в случая.Явно в Азия нарушаването на човешките права се приема много по безболезнено отколкото в Европа.Недостатък в случая е липсата и на азиатско НАТО или липсата на страни членки на НАТО в Азия.Ако демократични държави като Австралия,Нова Зеландия,Япония,Южна Корея бяха членки на НАТО то индонезийските власти надали биха се държали така нагло.Но нагло е и отношението на администрацията на Клинтън,изразявайки загриженост за населението на Източен Тимор,но и същевременно и загриженост за демократичното управление в Индонезия-явно икономическите интереси в най-голямата мюсюлманска държава надделяха/160млн.население,сега може и да са повече/.
Но въпреки това Америка си остава единствената защитничка на човешките права по света.От големите държави нито Русия ,нито Китай ,нито Индия въпреки че са азиатски държави не реагираха на издевателствата и кланетата в Източен Тимор.Единствено САЩ и ЕС заплашиха с ответни мерки /макар и не военни/.САЩ спряха военното сътрудничество с Индонезия,МВФ замрази кредити за страната.
Добре че индонезийския президент Хабиби се оказа с повече ум в главата от югославския президент Милошевич и допусна международни сили водени от Австралия да гарнтират мира в Източен Тимор.Така той се показа като истински държавник.
Пишейки тези редове се сещам и за истерията в българския печат относно слабата образованост на обикновения американец,който виждате ли не знаел къде е България и Балканите ,а същевременно ги бомбардира.Какво можем да кажем за слабо образования обикновен българин ,които не знае къде е Източен Тимор,а за моя голяма изненада и такава голяма държава като Индонезия.Още по причудливо звучат обясненията на родната преса”Източен Тимор се намира в източната част на остров Тимор”в-к “Стандарт”.Значението на тези малки държави България и Източен Тимор е почти едно и също така че е нормално обикновения американец да не знае къде се намират,но приказки за малоумници са това след като ние знаем къде се намират САЩ,чрез медиите ,филмите то ние сме по умни от тях.Нормално е хората на тази планета да са чували нещо за най-големите държави на тази планета,и е нормално населението на големите държави да не знае къде се намират всички малки държави по света.Но от населението на големите държави американците пътуват най-много по света ,та съм сигурен че те имат най-добра представа за най-много на брой държави.
Пишейки за образоваността на хората се сещам за една дискусия по националното радио в която бяха изнесени данни че по ниво на средното образование България е на 15,16 място в света,а САЩ на 35 място.И от тук опасения от американизация на българското средно образование т.е. спадане на качеството му.Тая класация имам чувството че българи са я правили.,защото ако бе оповестена в Китай,Полша,Индонезия- сто на сто и тия държави щяха да се сложат в челото на класацията.Не мога да си обясня ,защо една не много възрастна жена в “Пощата” ме молеше да и сметна мижавата пенсия от 100 лева ,която е получила.Не мога да си обясня защо най-добрите предприемачи,мениджъри са в САЩ,защо всеки американец знае какво е компютър и може да борави с него.Защо тоя високо образован народ в България мизерства и не може да върже двата края,а тоя глупав американец се е уредил така добре.Нещо не се връзва.Ако някои си мисли че българското средно образование са няколкото деца от елитните софийски и пловдивски гимназии,които ги готвят цяла година за да спечелят някои медал на международна олимпиада по математика дълбоко се лъже.
Каква полза за българските млади хора че изучават висша математика и физика в училищата ,докато това се изучава в Америка в университетите.Със какво те са по подготвени за живота от техните американски събратя-със нищо.Някои който чете тези редове да си спомня нещо от това което е учил в училище по математика,физика ,химия освен събиране,изваждане, умножение и деление.Американското образование е строго профилирано,то занимава ученика с това с което той мисли да се занимава в бъдеще.То не пълни главите на децата с глупости,които се оказват напълно излишни.Нашето образование и средно и висше ражда роботи които единствено запаметяват и възпроизвеждат,без да разсъждават,тяхното образование стимулира креативността и творческата натура.
Още един безсмислен спор владее дълго обществото във връзка с издаването на най-различни учебници по един и същ предмет.Това е напълно нормално.Ненормалното положение бе по времето на комунистическата държава,когато Министерството на образованието спускаше един учебник по история за 10 клас за цялата страна.Трябва да има многообразие ,а учителите да избират кои учебник е най-подходящия,така пазара сам ще отсее качествените от лошите учебници,като конкуренцията на повечето учебници ще издига качеството на новоиздаваните. Демократичното общество не може да бъде единно ,то не е и нужно.Трябва да има многообразие от учебни програми и от учебници,които не е нужно да бъдат одобрявани от Министерство на образованието,самата пазарна икономика,конкуренцията между училищата ще отсее качественото преподаване,качествените учебници и програми.Това най-ясно ще проличи на бъдещите национални държавни матури където ще си проличи учениците от кое училище как са се представили.Училищата на които учениците са се представили най-зле т.е. учебните програми,учителите и учебниците по които са учили са калпави ще бъдат закрити защото никои няма да запише детето си в тях.

Няма коментари: